Skocz do zawartości

"Bike fitting" przez internet


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

 

jako początkujący szosowiec potrzebował bym kilku porad na temat ustawienia mojego roweru smile.png Może to głupie co robię, ale nie chciałbym póki co wydawać nie małych kwot na normalny bike fitting, więc mam nadzieję, że znajdzie się ktoś chętny do pomocy w kilku kwestiach

 

1) Ustawienie wysokości siodła - dokonywałem pomiarów wewnętrznej długości nogi i odejmowałem od tego 10 cm, ale finalnie nie wiem czy siodło jest odpowiednio wysoko, ponieważ co pomiar wychodzi mi inny wynik (raz 85 cm, raz 86, a zdarzyło się nawet 87...), dlatego stwierdziłem, że łatwiej i lepiej będzie poprosić was, bardziej doświadczonych kolarzy o ocenę smile.png Pytam, ponieważ chciałbym, aby jak najefektywniej przykazywać moc na pedały, a prawidłowa wysokość na pewno w tym pomoże.

 

Tak wygląda moja noga i kąt w kolanie w najniższym punkcie. Zostawić tak jak jest, czy może troszeczkę podnieść, a może obniżyć?

2dka5cp.jpg

 

 

2) Wysunięcie siodła przód / tył - korzystając z poradników, wiem że kolano powinno być mniej więcej na wysokości osi pedała (może lekko wychodzić do przodu, ale bez przesady). Poniżej zdjęcie jak to wygląda u mnie. Zastanawiam się jak je ustawić, ponieważ czasami podczas jazdy czuję lekkie kucie w lewym kolanie, które w zasadzie nie przeszkadza jakoś bardzo przy trasach do 80/100 km (w prawym nic, a nic, dlatego nie wiem czy to wina ustawienia, czy może coś tam jest nie tak z tym lewym kolanem), ale jednak wolałbym mieć pewność, że wszystko jest ustawione optymalnie.

Na czerwono - oś pedału, na zielono - koniec kolana.

 

jv2ohi.jpg

 

3) Mrowienie dłoni, przede wszystkim w okolicach najmniejszego (piątego) palca. Już doczytałem, że jest to kwestia ucisku na nerw łokciowy, który powstaje w wyniku jazdy w dolnym chwycie, ponieważ jest duży nacisk na ręce w tej pozycji i wiele zależy od ogólnego ustawienia roweru (wysokość siodła itp.), dlatego też od ustawień siodła zacząłem. 

 

Natomiast pytanie czy zmiana pochylenia kierownicy może pomóc wyeliminować mi ten problem? Dotychczas jeździłem z lekkim pochyleniem kierownicy do góry (dokładnie 6 stopni), ponieważ zaczynając chciałem mieć jak najbardziej wyprostowaną pozycję (po przesiadce z trekingu na szosę czułem się dziwnie tongue.png ), ponieważ jadąc tak pochylony czułem się niekomfortowo. Natomiast po miesiącu jazdy i przejechaniu ponad 1000 km, czuje się już na szosie dobrze, nie odczuwam żadnego dyskomfortu, poza tym co wymieniłem wyżej i ewentualnie tego, że po 100 km jazdy czuję lekko odcinek lędźwiowy kręgosłupa, ale podejrzewam, że to winna mojego odwiecznego problemu czyli ogromnego garbienia się co też widać na zdjęciach (no chyba że uważacie inaczej).

 

Podrzucam zdjęcie pozycji "aero", z której wynika moje mrowienie dłoni oraz zdjęcie nr 2, które pokazuje jak mam wychyloną kierownice do góry (6 stopni) - powinienem to zmienić na 0 stopni? Nie będę wtedy za bardzo leżał na rowerze? Czy mimo moich obaw, tak na prawdę poczuję ulgę i będę czuł się znacznie lepiej?

2ufq6bn.jpg

 

212ed8y.jpg

 

 

 

I tak myślę, że to tyle smile.png

Baaaaaardzo dziękuje jeżeli ktoś będzie chętny i znajdzie chwilę, żeby dać mi jakieś rady smile.png

Odnośnik do komentarza

Na początek proponuję skorzystać z Competitive Cyclist Fit Calculator.

Kierownicę bym trochę obniżył, tak żeby w dolnym chwycie, była niemal równoległa do ziemi. To oznacza podniesienie klamek bo masz je IMO na dobrej wysokości obecnie. Zanim obniżysz kierownicę , zmierz miarką wysokość na jakiej obecnie się znajdują klamki i do takiej z powrotem powinieneś dojść.

Kompletnie nie zawracałbym sobie głowy żadnymi pozycjami aero na początek. Ma przede wszystkim być wygodnie. Mam wrażenie że siodełko masz za wysoko i za bardzo do tyłu. Jeśli będziesz odczuwać dyskomfort w ścięgnach podkolanowych, musisz obniżyć. Reguła Grega LeMonda od której należy wyjść mówi że różnica między szczytem siodła a centrum suportu powinna wynosić przekrok x 0.883. Połóż książkę na siodle żeby zmierzyć do jej dolnego brzegu. Połoz poziomice na książce. Ustaw siodło tak żeby bąbelek poziomicy był na linii tuż za środkiem. Czyli siodło powinno mieć nos 1-2 stopnie do dołu.

Jeśli będziesz odczuwał dyskomfort w dolnym chwycie zalecam zmianę kierownicy na PRO Compact PLT. Ma ona krótszy dosięg i mniejszy zwis. Nie wiem czy dobrze to określiłem.  Nazywa się to short reach, shallow drop. Bardzo ważne żeby dobrze dobrać szerokość kierownicy do szerokości barków.

Odnośnik do komentarza

Jak sam zauważyłeś garbisz się. Mam (miałem?) ten sam problem. Ale popracowałem nad tym, żeby uzyskać pozycję w której odcinek lędźwiowy kręgosłupa mam prosty. Kierownica o której pisał Jacek, tzn. PRO PLT compact jest bardzo wygodna, taką właśnie posiadam i polecam. Moja pozycja w górnym chwycie wygląda obecnie tak:

https://lh3.googleusercontent.com/KTbg2_j4Xrd3wSTMaea5v_K4sXTc08m6VHflvsDgEJKAZsVR4MJ7k-q_cvYPJ8PJizW3l_v5MHCItnXVjKskWUxCYKbCCbzfSrJ_iwxnmNVYiSs8xJ0zITbHilOkEKqNF6Ry0ENIlw=w1312-h637-no

Odnośnik do komentarza

Jak sam zauważyłeś garbisz się. Mam (miałem?) ten sam problem. Ale popracowałem nad tym, żeby uzyskać pozycję w której odcinek lędźwiowy kręgosłupa mam prosty. Kierownica o której pisał Jacek, tzn. PRO PLT compact jest bardzo wygodna, taką właśnie posiadam i polecam. Moja pozycja w górnym chwycie wygląda obecnie tak:

https://lh3.googleusercontent.com/KTbg2_j4Xrd3wSTMaea5v_K4sXTc08m6VHflvsDgEJKAZsVR4MJ7k-q_cvYPJ8PJizW3l_v5MHCItnXVjKskWUxCYKbCCbzfSrJ_iwxnmNVYiSs8xJ0zITbHilOkEKqNF6Ry0ENIlw=w1312-h637-no

Moje garbienie bierze się od mojej postury od dzieciństwa, także ja się garbię zawsze i tak samo robię na rowerze bo po prostu moje plecy czują się lepiej. Uważasz, że odpowiednie ustawienie roweru tak jakby zmusi mnie do tego, żeby przestać się garbić? :p

Odnośnik do komentarza

Czyli te kierownice PRO PLT Compact mają 70 mm zasięgu? Bo nie umiem znaleźć informacji na te temat na stronach gdzie można je kupić.

 

I czy możecie mi powiedzieć czy różni się PRO PL compact vs. PRO PLT Compact vs. PRO PLT Compact ergo (ponoć ma jakaś zmianę w górnej części żeby odciążyć dłoń).

Odnośnik do komentarza

PRO PLT Compact głębokość 75mm, spadek 128mm.

PRO LT Compact głębokość 70mm, spadek 125 mm. I takie okazuje się że mamy. Jakby co mam 400mm na zbyciu.

 

Ergo mają inne gięcie. Jakoś nigdy do gięcia ergo się nie przekonałem. Wszystko jest wyjaśnione w poniższym dokumencie:

https://www.pro-bikegear.com/content/dam/probikegear/technicalmanuals/road-handlebars.pdf

 

@nbk

Czy zrobiłeś pomiary za pomocą kalkulatora? Nie sposób z tych zdjęć powiedzieć ile masz posunąć siodło w którą stronę. Kalkulator poda wartość od której należy wyjść.

Odnośnik do komentarza

Zawodnik na zdjęciu nr 1 (młody) wygląda że mógłby spokojnie jechać bez użycia rąk jakby mu zabrać kierownicę

Zawodnik na zdjęciu nr 2 po zabraniu kierownicy padłby od razu.

Dwie zupełnie różne pozycje, wydaje mi się , że obie mogłyby być skrajnie niewygodne.

Zawodnik nr 1 chyba walczy na podjeździe bo jest mocno ściśnięty i wycofany, wątpię, aby była to pozycja docelowa.

Zawodnik nr 2 pełen chill out aczkolwiek opiera się mocno na dłoniach, co w dłuższej perspektywie może wywołać drętwienie barków i dłoni. Plecy fajnie proste ale chyba kosztem czegoś innego.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...