Skocz do zawartości

Wyprzedzanie rowerem z prawej strony.


Ubik

Rekomendowane odpowiedzi

Jak interpretujecie przepis z Art. 24, ust. 12, Ustawy Prawo o ruchu drogowym „Kierujący rowerem może wyprzedzać inne niż rower powoli jadące pojazdy z ich prawej strony”

Czy zawsze można wyprzedzać wolne jadące pojazdy z ich prawej strony czy też ten przepis dotyczy jakiś konkretnych warunków drogowych?

Odnośnik do komentarza

Jak stoją w korku lub na czerwonym to wyprzedzam z prawej, aż dojadę do skrzyżowania. Jedynie zwracaj uwagę na tych, którzy sygnalizują skręt w prawo, aby uniknąć kolizji. Nigdy nie spotkałem się z negatywną reakcją ze strony kierowców samochodów (z resztą często przepuszczają).

Niemniej to stosunkowo niebezpieczny manewr: kierowcy nie są do niego przyzwyczajeni, a i od rowerzysty wymaga to skupienia.

Odnośnik do komentarza

Spróbujcie wyobrazić sobie taką sytuację. To się zdarzyło 17 lipca 2015 roku, piątek 16:40. Jak zwykle jadę na rowerze z pracy do domu 17,5 km. Drogę znam bo jeżdżę nią kilka lat. Wiem, że ulica po której się poruszam jest ślepa, na jej końcu jest wejście do Zespołu Przyrodniczo Krajobrazowego dla pieszych, wjazd dla rowerzystów i samochodów osobowych ze specjalnym zezwoleniem. Jadę tuż przy prawej krawędzi jezdni, dzień słoneczny ciepły, nawet bardzo, sucho. Ja ubrany profesjonalnie zgodnie z logiką i zasadami. Jestem doświadczonym rowerzystą, jeżdżę od 20 lat, rocznie po ok. 3000 km. Wyprzedzają mnie 2 ciężarówki, więc pewnie kierowcy mnie widzą. Ciężarówki mogą zjechać jedynie w prawo lub lewo do baz transportowych. Po wyprzedzeniu mnie zwalniają i jadą prawie środkiem jezdni, pierwsza ciężarówka sygnalizuje skręt w lewo do bazy, druga nie sygnalizuje zamiaru skrętu ani w prawo ani w lewo, zwalnia prawie do zatrzymania. Ja zbliżam się do jej tyłu i oceniam sytuację wyprzedzać z lewej czy z prawej strony bo przecież nie będę stał i czekał. Z lewej nie mogę bo widok zasłania mi ciężarówka ta do której dojeżdżam i jedzie prawie środkiem a poza tym wiem, że ta pierwsza wykonuje manewr skrętu w lewo. Myślę, że i ta druga może czeka na wjazd pierwszej i zaraz również zacznie skręcać w lewo. Z prawej strony mam ok. 1,5 – 1,7 metra od boku naczepy poprzedzającej mnie ciężarówki i widzę, że mam dużo miejsca (szeroka droga wjazdowa do bazy) do ucieczki na prawo gdyby się coś stało i ciężarówka zaczęła skręcać w prawo pomimo niewłączonego kierunkowskazu. Zaczynam jazdę na wprost i gdy jestem na wysokości kabiny kierowcy on i impetem przyspiesza i skręca ostro w prawo. Podejmuję manewr ratunkowy skrętu w prawo, jednak on był szybszy i potrąca mnie przednim kołem ciężarówki. "Szczęśliwie" całość zdarzenia jest nagrana przez kamery monitoringu przemysłowego co jest dowodem w sprawie karnej. To co było potem ze mną mogę opisać szczegółowo ale tylko zainteresowanym. W skrócie, po wielu operacjach i 137 dniach pobytu w szpitalach wróciłem do życia, jednak jako inwalida. Kierowca ma sprawę karną z art. 177 par. 2 KK. W sądzie próbuje się mnie wrobić w przyczynienie do zaistniałego wypadku. Pierwszy biegły wydał bardzo korzystną dla mnie opinię wskazując jedyną winę kierowcy i oparł się na dwóch przepisach PRD: z art. 24, ust. 12 „Kierujący rowerem może wyprzedzać inne niż rower powoli jadące pojazdy z ich prawej strony”. oraz z art. 27 ust. 1A „Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić”. Drugi biegły pomija całkowicie art. 27 ust. 1A i pisze, że „manewr wyprzedzania z prawej strony był w tych warunkach zabroniony”.

Ciekawy jestem Waszej opinii na ten temat. Gdyby ktoś chciał znać więcej szczegółów to chętnie opiszę całość sprawy.

Aha, kręgosłup mam cały i do jeżdżenia na rowerze wrócę, znam siebie, nie poddam się.

Odnośnik do komentarza

Czyli:

Ciężarówka nr 1 skręcała w lewo w stronę wjazdu (wjazd a nie skrzyżowanie?) blokując drogę ciężarówce nr 2,

Ciężarówka nr 2 najpierw czekała za nr 1, następnie chciała ją wyminąć maksymalnie z prawej strony po jezdni.

Rowerzysta: Widząc manewry ciężarówki nr 1 i oczekującą ciężarówkę nr 2 wykonał manewr wyprzedzania z prawej strony.

W momencie wykonywania tego manewru ciężarówka nr 2 wykonała powyższy manewr i potrąciła rowerzystę.

 

Moje skromne zdanie odnośnie samego zdarzenia jest takie, że zawinił zarówno kierowca ciężarówki jak i niestety częściowo rowerzysta.

Odnośnie winy kierowcy ciężarówki zgadzam się z biegłym pierwszym. Natomiast podczas manewru wyprzedzania należy zachować szczególną ostrożność, i Ty widząc co się dzieje jej nie zachowałeś:

Ja zbliżam się do jej tyłu i oceniam sytuację wyprzedzać z lewej czy z prawej strony bo przecież nie będę stał i czekał. Z lewej nie mogę bo widok zasłania mi ciężarówka ta do której dojeżdżam.

Jeżeli masz zasłonięty widok, nie widzisz co się dzieje dalej na drodze, to dlaczego nie poczekasz? - to zdanie nie brzmi dobrze i w sadzie może być dużym minusem dla Ciebie.

Odnośnie kierowcy ciężarówki to:

- zgadzam się, że nie miał prawa "w ciemno" nie patrząc w lusterka zjechać w prawo,

- ważne: jak weszliśmy do UE weszły przepisy nakazujące wyposażenie ciężarówek w dodatkowe lusterka likwidujące martwe pola właśnie w tych miejscach gdzie doszło do kolizji. Jak masz możliwość to sprawdź na monitoringu czy ta ciężarówka była w nie wyposażona. Jak masz możliwość to skonsultuj to z kimś kto się zna dobrze na wyposażeniu ciężarówek.

 

Natomiast co do drugiej opinii to uważam, że przy zachowaniu szczególnej ostrożności miałeś jednak prawo wyprzedzić i wprost z litery prawa (przy zachowaniu ostrożności, widoczności, miejsca) nie było to zabronione - chyba, że było to skrzyżowanie. 

 

Życzę powrotu do zdrowia, powodzenia.

G.

Odnośnik do komentarza
  • 2 tygodnie później...
  • 3 miesiące temu...
  • 1 miesiąc temu...

Moje zdanie wynikające z tekstu:

 

Wina kierowcy, pod warunkiem, że tak jak napisałeś "druga nie sygnalizuje zamiaru skrętu ani w prawo ani w lewo". Jeśli to jest na obrazie z monitoringu (brak sygnalizacji skrętu) to sprawa jest jasna.

 

 

zdażyło mi się na Śląsku:

dojeżdżałem do skrzyżowania dróg z przejazdem tramwajowym. Kierowcy zwalniali bo przed przejazdem jest STOP, więc zgodnie z prawem wyprzedzałem ich prawą stroną. między nimi znajdował się autobus, który też wyprzedziłem, bo było miejsce. Na wysokości kierowcy ten zaczął trąbići gestykulować do mnie. Chyba nie bardzo miał do tego prawo. prawda?

Odnośnik do komentarza

Pytanie czy autobus zwalniał, stał czy ruszał? Jak zwalniał bądź stał to kierowca zwykły burak. Jak ruszał to pewnie się zdenerwował, że wjeżdżasz mu pod kola. W zasadzie, powinieneś podjechać i również zatrzymać się na STOP-ie.

Generalnie, kierowcy nie lubią być wyprzedzani z prawej strony jeśli wiedzą, że zaraz będą mogli się rozpędzać, bo rower w tym przypadku trochę ich przyblokuje.

Odnośnik do komentarza

Oczywiście, że się zatrzymałem przed STOPem (prawie, bo buta nie wypiąłem). nie miałem widoczności po wyprzedzeniu autobusu, a mógł jechać tramwaj, więc chcąc/niechcąc musiałem się zatrzymać.

Z tym, że ten kierowca nie rozpędził się i już mnie nie wyprzedził, bo jednak autobus ma trochę gorszy start niż rower, a za 300 metrów skręcałem z drogi głównej w prawo. Wyglądało to raczej na brak znajomości przepisów ze strony kierowcy autobusu. Z resztą, dość często mam przygody z kierowcami autobusów na Śląsku i w Zagłębiu.

Odnośnik do komentarza

Pewnie kierowca nie wiedział, że za 300 m uciekniesz w bok i dlatego go poniosło. Kiedyś wyzywał mnie kierowca ciężarówki, który musiał zatrzymać się na czerwonym bo ja w tym czasie "zablokowałem ruch" przeprowadzając rower przez przejście dla pieszych. Klął i krzyczał, że aż miło było się do niego uśmiechnąć.  :D A potem mu pomachałem  ;)

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...