Skocz do zawartości

testy hamulców mt200, mt400, sram level, tektro, deore, slx


Rekomendowane odpowiedzi

Hamulce do testów już czekają. Testy będę robił na rowerze dziewczyny z tarczami tektro w rowerze, który fabrycznie ma tektro m 276. Mam do dyspozycji mt200, mt 410, m6100, wyżej wspomiane tektro, sram level, sram level t, deore 6100, i starsze slx. W tygodniu raczej nie znajdę czas na zabawę, w niedzielę się ścigam więc w sobotę muszę się oszczędzać przed zawodami to idealnie będzie czas na grzebanie w hamulcach. 

Jako porównanie do fatalnych hamulców mam w domu btwin by tektro, myślę że w przypadku tamtych hamulców modlitwa szybciej zatrzyma rower niż użycie hamulca. Mam jeszcze jakiś hamulec mechaniczny ale tam hamowanie podobne jak w przypadku btwina, dla porównania mogę jeszcze wystawić z garażu 15 letni rower na hamulcach vbrake. 

Problemem może być dotarcie hamulców. tektro, sramy, deore i slx mam dotarte, jeżdżą obecnie na różnych rowerach tak te shimano mam niedotarte. Mogę zrobić przed testami z 10-15 km albo po prostu parę podjazdów pod górkę i parę hamowań. Sam test będę wykonywał jedynie na przednim hamulcu, na tym samym rowerze, planuje się rozpędzić do 20km/h według licznika rowerowego i hamować do 0, będę hamował na 2 sposoby:
1. z całej siły jednym palcem tak aby się zatrzymać na jak najkrótszym odcinku, 

2. ze średnią siłą jednym palcem, 
 

Mogę wykorzystać jeszcze wagę bagażową do wykonania oddzielnego testy statycznego. Zawieszę na kole ciężarek 3 kg i za pomocą wagi bagażowej będę zmniejszał naciąg klamki do momentu aż koło z ciężarkiem się obróci. Wynik wyjdzie w kg naciągu klamki podczas którego ciężarek zaczyna obracać koło. Możliwe, że 3kg ciężarka będzie za mało to będę eksperymentował. 

Na zdjęciach poniżej mt200, mt400, shimano deore m6100 i tektro m276.

Brak opisu.

 

Brak opisu.

Brak opisu.

Odnośnik do komentarza

Może być ten sam model tarczy ale dla każdego zacisku nowa. Każdy klocek/zacisk będzie darł tarczę inaczej i w nieco innym miejscu. Do tego dochodzą jeszcze klocki wąskie i szerokie. A np. dotarcie klocków metalicznych do używanej wcześniej tarczy na takowych klockach zajmuje często ze 200km w terenie.

Inna sprawa, że hamulce są projektowane jako set czyli wszystkie elementy włącznie z tarczami i należałoby się mieścić z testami przynajmniej w ramach tabeli zgodności. 

Odnośnik do komentarza

Wszystkie hamulce mam z klockami żywicznymi, zwrócę uwagę na szerokość klocka i tam, gdzie ma iść wąska tarcza to będę testował na moich tarczach XT, tam gdzie szeroka to tektro mojej dziewczyny. Może nie będą to idealne warunki ale już coś co wskaże różnice. Mam kupione mt 401, mój brat ma w swojej indianie mt 401 z przebiegiem jakieś 3kkm, będę mógł więc porównać hamowanie na niedotartych hamulcach do takich dotartych. 

Odnośnik do komentarza

Biję się w pierś, bo miałem tak zabiegany weekend, że nie udało mi się przetestować hamulców mt200. W sobotę musiałem spędzić czas z rodziną a w niedzielę startowałem w wyścigach. Przeprowadziłem jednak testy na rowerach, które miałem pod ręką aby porównać hamowanie z 20 km/h, mam też pewne wnioski które muszę uwzględnić przy dalszych testach i bez których testowanie i porównywanie hamulców jest bez sensu. 

Przy niższych prędkościach tzn. przy 20 km/h hamując samym przodem każdy hamulec hydrauliczny dał radę zablokować koło, próbowałem robić jakieś porównanie przy mniejszej sile, ale wyniki wychodziły mocno nieobiektywne, w teście były deore m6100, sram level na klockach żywicznych, sram level na metalicznych, mt400, tektro 276 x2, vbrake deore, mechaniczne tektro. 

Mam dwóch przegranych w teście, najgorzej zahamowały mechaniczne hamulce tarczowe, jakieś stare tektro, nie sugerować się tym, bo to są jakieś 10 letnie hamulce. Droga hamowania z 20 km/h okolice 5 metrów, za nimi były v brake shimano deore, tutaj też hamulce z 10 lat mają, do tego chyba nie ma tam najlepszej jakości klocków, podtrzymuje jednak moje zdanie, że wolę vbrake niż mechaniczne tarczówki. Ze wspomnień wynikało, że stare vbrake lepiej hamowały. W przyszłości odkopię inne rowery na vbrake i porównam czy rower z nowszymi linkami i lepszymi klockami hamują lepiej. 

Kolejne testy już ciekawsze, bo hamulce tarczowe hydrauliczne. Zaskakujące było to, że wrażenie najmocniejszych hamulców dały tektro 276 na rowerze mojej lubej, podczas hamowania prawie przeleciałem przez kierownicę.
Tektro 276 na st 530 hamowanie na 3m z 20km/h
Tektro 276 na expl 540 mojej mamy na 2,5 m,
sram level na żywicznych 2,3 (XC 120),
 mt 400 na indiana X7 okolice 2,3m,
sram level metaliczne okolice 2 (Rockrider race 740),
deore okolice 2m (XC 900). 

Nie pomyliłem się w tym co napisałem u góry, że wrażenie najlepszych hamulców wypadło w przypadku tektro pomimo najgorszej drogi hamowania. Droga hamowania bardziej zależała od roweru i jego ustawieniu niż od zastosowanych hamulców. W przypadku krótkich rekreacyjnych rowerów możemy zastosować gorsze hamulce, które mają gorszą drogę hamowania bo na takim rowerze po prostu nie zahamujemy szybciej. Krótki, wysoki rower podczas mocnego hamowania wyrzucał mnie z siodła i musiałem odpuszczać hamowanie aby nie przelecieć przez kierownicę. Wrażenie super hamowania mimo długiej drogi hamowania. Stąd podejrzewam, że mamy w pamięci, że rowery na vbrake dobrze hamowały - miały po prostu tak skopaną geometrię, że jakiekolwiek spowolnienie przedniego koła katapultowało nas do przodu. EXPL 540 mojej mamy jest na 29 calowych kołach, st 530 na 27, expl jest dłuższy stąd też krótsza droga hamowania mimo wrażenia gorszej drogi hamowania. 

Moim zdaniem zwycięzcą testu jest indiana, która dobrze hamowała pomimo krótkiej ramy i stosunkowo tanich hamulców. Byłem zawiedziony działaniem hamulcami sram level, w rowerze mojego taty już klocki domagają się wymiany i klamka łapie bardzo późno, uczucie kielskie, ale droga hamowania jest zachowana na dobrym poziomie. sram w race 740 działały dziwnie - w przypadku klocków metalicznych modulacja jest fatalna, nie ma tam pośredniego poziomu, hamulec albo nie działa albo zatrzymuje rower. Deore ma ładną modulacje, jest to mój rower z bardzo agresywną pozycją która pozwala mi zablokować koło bez ryzyka przelecenia przez kierownicę, ze względu na ładną modulację nie ma wrażenia zaciągnięcia kotwicy bo siła hamowania rośnie stopniowo a nie zero jedynkowo. 

Jednak abyście byli świadomi i nie wrzucali później moich wyników na poparcie, że musicie kupić deore zamiast tektro, różnica w drodze hamowania wynikała głównie z różnic w geometriach rowerów a nie z sił hamowania poszczególnych hamulców. Droga hamowania z 20 km/h jest też na tyle mała a dokładność wciśnięcia klamki na tyle niska, że 20-30 cm prędzej wynika z szybkości reakcji i przyzwyczajenia do roweru niż z samych hamulców. 

A i kolejne wnioski. Powietrzne sr suntour płakały podczas podchodzenia do kolejnych powtórzeń jak chciałem sprawdzić powtarzalność hamowania. Muszę sprawdzić jakiej grubości golenie tam siedzą ale było wrażenie, że cały rower się trzęsie i lekko myszkuje podczas hamowania. Problem nie występował w rockshockach, tańszy recon w indianie zachowywał się tak samo sztywno co reba w moim XC 900.

Z moich testów jednak wynika, że porównywanie hamulców na rowerze z krótką ramą jest bez sensu, bo ze względu na pozycje obojętnie jaki hamulec nas strzela nad kierownicę. Dziś po pracy wrzucę mt 200 do mojego roweru enduro i wyrobie sobie zdanie w lesie podczas normalnej jazdy. Jak skończę w rowie w czsie treningu znaczy, że hamulec kiepski ? 

Odnośnik do komentarza

Założyłem mt200 do mojego xc 900. Po 10 kilometrach nie hamują. Przy 10 km/h jednym palcem nie jestem w stanie zablokować przedniego koła. Droga hamowania z 20 km/h okolice 4 metrów. Jadę testować dalej, może za kolejne 10-15 km się dotrą. Obecne bliżej im do v brake niż do tektro m276. Na plus szerokość między klockami. Bardzo łatwo zamontować te hamulce, montaż zajął mi dosłownie 3 minuty, nic nie musiałem później doregulowywac aby tarcza była pośrodku, w m276 jest mniejsza przerwa między klockami. 

Odnośnik do komentarza

@Veriv myślałem o tym aby zwiększyć prędkość.

Wczoraj zrobiłem 30 km na tych hamulcach, może coś w tym jest, że muszą się dotrzeć, już przy 10 km/h potrafią zablokować przednie koło, czego na początku nie robiły. Problem z mt200 jest taki, że po wyjechaniu ze sklepu te hamulce hamują porównywalnie do v brake i dopiero ileś kilometrów daje efekt hamowania (albo to ja się przyzwyczajam, że mi rower nie hamuje). Takie mt 400 albo sram albo deore od razu od założenia po prostu hamują, może nie jakoś super ale idzie zatrzymać koło, po 30 km na mt 200 tego koła jeszcze przy 20 km/h na przyczepnym asfalcie nie zatrzymam. W lesie jak hamowałem pod koniec jazdy z 20 km/h to ślad hamowania wyglądał tak, jakbym miał abs w rowerze, bo były na przemian 20 cm kawałki z zablokowanym kołem i niezablokowanym. 
Mogę więc dotrzeć mt 200 na obecnej tarczy na moim rowerze, sprawdzić drogę hamowania, ale aby porównać je do innych, muszę włożyć inne hamulce do tego samego roweru, przejechać kolejne 100 km i ponownie wykonać test a po 100 km warunki zewnętrzne mogą mi się różnić ? 
Dziś w moim kalendarzu treningowym jest długi trening na szosie ale jutro jak będzie pogoda jadę na pętle XC, jeśli się nie zabiję to znaczy, że do rekreacji można używać tych hamulców ? 

PS. Proszę pamiętać, że jestem lekki, razem z rowerem nie przekraczamy 78 kg. Możliwe, że większe różnice bym widział między hamulcami jakbym ważył z rowerem z 120 kg, wtedy zatrzymanie koła nie byłoby dla hamulców takie proste. 

Odnośnik do komentarza

Ja z rowerem ważę jakieś 105 kg i nie mam najmniejszych problemów z zatrzymaniem koła mając mt200, co więcej efekt ABS też u mnie nie występuje - jak już złapie to trzyma. Ale fqktem też jest, że rower ma już 2 lata i hamulce się dotarły. Niedawno pisałem, że jak ostatnio zjeżdżałem z bardzo stromego zbocza o kącie nachylenia nie wiem ale chyba z 50 stopni lub więcej (przynajmniej tak to wyglądało) to się musiałem kontrolować, żeby nie zablokować kół tylko się powoli toczyć w dół. Jakby było tak jak ludzie piszą, że hamulce te nie są w stanie zablokować koła to bym na luzie wcisnął klamkę do końca i się dostojnie toczył w dół ?

Odnośnik do komentarza
Godzinę temu, Greg29 napisał(a):

Ja z rowerem ważę jakieś 105 kg i nie mam najmniejszych problemów z zatrzymaniem koła mając mt200, co więcej efekt ABS też u mnie nie występuje - jak już złapie to trzyma. Ale fqktem też jest, że rower ma już 2 lata i hamulce się dotarły. Niedawno pisałem, że jak ostatnio zjeżdżałem z bardzo stromego zbocza o kącie nachylenia nie wiem ale chyba z 50 stopni lub więcej (przynajmniej tak to wyglądało) to się musiałem kontrolować, żeby nie zablokować kół tylko się powoli toczyć w dół. Jakby było tak jak ludzie piszą, że hamulce te nie są w stanie zablokować koła to bym na luzie wcisnął klamkę do końca i się dostojnie toczył w dół ?

Ale to jest zupełnie normalne, że łatwo przelecieć przez kierownicę przy 50% zjeździe. Ja hamulce testuje na prostym, przyczepnym asfalcie z rowerem o agresywnej geometrii która pozwala zatrzymać rower na bardzo krótkim odcinku, jeśli tylko hamulce dobrze działają. Na nieprzyczepnym podłożu albo przy małej prędkości to równie dobrze v brake zablokują koło. 
Ogólnie zasada jest taka, że zjeżdżając z stromego zbocza przodem prawie nie hamujemy aby nie zablokować koła, tyłek wtedy ląduje nad tylnym kołem i hamowanie przenosimy na tył. 
W moich szosach z v brake również jestem w stanie zablokować przednie koło, ale to nie dlatego, że te rowery mocno hamują tylko dlatego, że środek ciężkości w szosie jest wyżej i bardziej z przodu niż w moim mtb na którym mt 200 obecnie testuje. 
Możesz spróbować zrobić test, opuść sobie siodełko o 10 cm, rozpędź się do 30 km/h, wychyl tyłek za siodełko i wciśnij z całej siły przedni hamulec, jeśli zablokuje koło to git (pytanie jeszcze jak przyczepne masz opony ? ) 

 

Ja powoli się przekonuje do stwierdzenia, że mt 200 są spoko hamulcami do rowerów o spokojnej geometrii np. do rowerów crossowych czy miejskich, w takich rowerach pozycja na rowerze po prostu nie pozwoli wykorzystać mocniejszych hamulców. Czy się przekonam przy stosowaniu mt 200 przy mtb to pokarzą kolejne 2-3 dni. 

Pytanie jeszcze jakie masz opony w rowerze? Ja w MTB mam założone opony racing ray w wersji evolution z gumą adix speedgrip 29" 2,25" szerokości i na ciśnieniu około 1 bara:
https://www.centrumrowerowe.pl/opona-schwalbe-racing-ray-evolution-pd18972/?v_Id=179949
to są bardzo przyczepne opony które mocno wgryzają się w teren. 

Edytowane przez Oskarr
dodanie linku do opon
Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...